Jan Hanlo Poëziepad route langs gedichtenzuiltjes van jan hanlo

JAN HANLO POËZIEPAD
Begin route bij Château St. Gerlach

De wandeling start bij Château St. Gerlach in Houthem (Joseph Corneli Allee 1), vlak bij de eerste parkeerplaats. Waar het wandelpad begint, (foto 1) staat links meteen het eerste gedicht “Sentimental journey”.

Ingang natuurgebied Ingendael

U volgt het pad, loopt door het houten hek het natuurgebied “Ingendael” binnen en over de houten vlonder naar het volgende hekwerk. Daar gaat u rechtsaf (foto 2).

Richting Koningswinkelbruggetje

Na 200 meter komt u bij het tweede gedicht “Hoor de merel” en daar hebt u een prachtig uitzicht op de heuvels. U volgt het pad tot aan het Koningswinkelbruggetje (foto 3). Daar staat het derde gedicht “Ik noem je bloemen etc.”. Hier gaat u linksaf richting Broekhem.

richting Beatrixsingel

Bijna aan het einde van het pad staat het vierde gedicht “De Mus” (foto 4). Als u met uw rug naar het gedicht gaat staan, ziet u voor u een paadje naar een geasfalteerde weg, de Beatrixsingel.

Beatrixsingel

U loopt daar naar toe en slaat op de Beatrixsingel linksaf (foto 4a).

de Burghhoeve

Deze weg volgt u tot aan het eind bij hotel/restaurant “de Burghoeve” (foto 5). Hier gaat u rechtsaf. Deze straat heet Broekhem en aan de rechterkant vindt u onder nummer 117 een wit huis.

Woning van de moeder van Jan Hanlo

Het is de woning van Jan Hanlo en zijn moeder tot 1958, het jaar waarin zijn moeder overlijdt (foto 6).

Opgang Geerlingshof

U steekt de straat over, loopt nog enkele tientallen meters door en komt dan bij de opgang naar Geerlingshof (foto 7). Hier gaat u het Stiena Ruyperspark binnen. Meteen links lag de portierswoning waar Jan Hanlo vanaf 1959 tot aan zijn dood in 1969 gewoond heeft. Aan de overzijde in het plantsoen staat een herinneringsmonumentje met profielschets van het huisje.

Monument voor Jan Hanlo

Daar staat het gedicht "Waarover zal ik zingen” (foto 8). U daalt de opgang weer af en slaat dan linksaf.

Bosstraat

U komt bij de eerste straat links, de Bosstraat (foto 9) en loopt die omhoog tot aan de spoorwegovergang. Vlak daarachter staat rechts het vijfde gedicht “Kouwetenendokter”. U gaat daarna rechtdoor naar de opgang naar het kerkhof. Links staat gedicht nummer zes “Het geverniste”.

Graf Jan Hanlo

U loopt omhoog het kerkhof binnen en ziet links in de tweede rij het graf van Jan Hanlo (foto 10). Goede waarneming zal aantonen dat de sterfdatum eerst verkeerd in de steen gehouwen was.

Hier eindigt de poëzieroute en u kunt desgewenst dezelfde weg teruglopen naar de parkeerplaats bij het Château. En natuurlijk is het ook mogelijk uw auto hier te parkeren en de wandeling in omgekeerde volgorde af te leggen. Dat wordt dan wel van achter naar voor lezen.